Elektronische identiteitskaart (eID)

Inhoud

Met een Belgische identiteitskaart kan je aantonen dat je ingeschreven bent in het bevolkingsregister van België en kan je in het buitenland jouw nationaliteit en identiteit bewijzen.

De geldigheidsduur van een eID is 10 jaar, uitgezonderd:

  • de eID voor jongeren van 12 tot 18 jaar: 6 jaar geldig.
  • de eID voor personen vanaf 75 jaar: 30 jaar geldig, maar het certificaat voor de elektronische handtekening moet wel om de 10 jaar vernieuwd worden.

Je vindt de geldigheidsduur aan de voorzijde van jouw kaart.

De nieuwe eID, uitgereikt sedert eind 2020 bevat ook vingerafdrukken. Dit nieuwe element wordt toegevoegd om de strijd tegen identiteitsfraude op te voeren. De vingerafdrukken staan enkel op de contactloze chip van de kaart (geen centrale databank) en zijn beveiligd. Enkel bevoegde instanties kunnen de contactloze chip uitlezen.

Voor wie?

Elke Belg die officieel is ingeschreven in de bevolkingsregister in België, moet vanaf de leeftijd van 12 jaar in het bezit zijn van een identiteitskaart.

Kinderen die 12 jaar worden/zijn en nog een geldig Kids-ID hebben, kunnen wachten tot het moment waarop hun kids-ID vervalt.

Vanaf 15 jaar ben je ook verplicht om jouw identiteitskaart altijd bij je te hebben.

Belgen in het buitenland

Belgen ouder dan 12 jaar die in het buitenland wonen kunnen een eID krijgen bij de Belgische consulaire beroepspost waar ze zijn ingeschreven. De levertermijn is wel langer.

Voorwaarden

Vanaf de leeftijd van 12 jaar ontvang je, van de gemeente waar je woont, automatisch een oproepingskaart om jouw eID bij de Dienst Bevolking aan te vragen.

Ook als de geldigheidsperiode van jouw eID verloopt, ontvang je automatisch een oproepingskaart, om een nieuwe eID aan te vragen.

Je kan ook op eigen initiatief een eID aanvragen bij uw gemeente.
In volgende gevallen ben je verplicht een nieuwe identiteitskaart aan te vragen:

  • als jouw eID verloren, gestolen of beschadigd is
  • als jouw pasfoto niet meer gelijkend is
  • als je van naam of geslacht verandert
  • bij een inschrijving na verblijf in het buitenland of ambtelijke schrapping
  • als je een kaart aanvraagt in een andere landstaal

Let op. Als Belg ben je altijd verantwoordelijk om jouw eigen identiteitsdocumenten te beheren. Hou daarom zelf de vervaldatum in het oog. Het is altijd mogelijk dat jouw oproepingskaart voor een nieuwe eID verloren is gegaan. Heb je 3 weken voor de vervaldatum van jouw eID nog geen oproepingskaart ontvangen? Vraag dan onmiddellijk zelf bij jouw gemeente een nieuwe eID aan.

Procedure

Je maakt een afspraak bij de Dienst Bevolking op het gemeentehuis.

Bij de aanvraag van jouw eID brengt u volgende zaken mee:

  • persoonlijk aanwezig zijn (afnemen van jouw vingerafdrukken & handtekening)
  • jouw oproepingskaart (optioneel)
  • een recente (max. 6 maanden oud) pasfoto die voldoet aan de voorwaarden voor pasfoto's
  • jouw huidige identiteitskaart of het vervangingsattest van de politie (énkel bij diefstal).
  • 22 euro

Identiteitskaart aanvragen:    Maak een afspraak 

Kostprijs

  • De tarieven voor een eID verschillen van gemeente tot gemeente.
  • Normale procedure in Kruibeke: 22 euro
  • In dringende gevallen kan je een spoedprocedure aanvragen met levering binnen 1 of 2 dagen. Let op: hiervoor betaal je een hogere kostprijs.

Uitzonderingen

De wet bepaalt dat er evenwel een kaart zonder vingerafdrukken uitgereikt mag worden, wanneer het voor de burger klaarblijkelijk onmogelijk is om vingerafdrukken te geven of om vingerafdrukken te geven die goed genoeg zijn om gebruikt te kunnen worden, ongeacht of dat nu het geval is wegens een handicap, een ziekte of een lichamelijke bijzonderheid. Je legt hiervoor een medisch attest, van minder dan één maand voor.

Als je door gezondheidsproblemen niet zelf naar de Dienst Bevolking kunt gaan, neem je best contact op met jouw gemeente.

Meer info

https://www.ibz.rrn.fgov.be/nl/identiteitsdocumenten/

Afhandeling

3 tot 4 weken na de aanvraag, krijg je per brief bericht dat jouw eID klaar ligt.

Je maakt een afspraak bij de Dienst Bevolking in het gemeentehuis.

Bij het afhalen van jouw eID:

  • persoonlijk aanwezig zijn (controle van de vingerafdrukken)
  • jouw oude identiteitskaart/kids-ID of attest verlies/diefstal
  • de brief die je thuis kreeg met de vraag jouw identiteitskaart af te halen en waarop ook jouw pin- en puk-code vermeld staan. Jouw pincode kan je bij de afhaling nog wijzigen als je dat wenst (minimum 4, maximum 12 cijfers).

Identiteitskaart afhalen:         Maak een afspraak

Geen bericht ontvangen na 4 weken?

Neem contact op met de Dienst Bevolking of vraag zelf duplicaten aan via het rijksregister.