naar top
Gemeente Kruibeke
Dit nieuwsbericht is niet actueel.

Nieuw hedendaags kunstwerk 'Kasteel Parkwijk'

27 februari ’18 (di)
Op 10 maart 2018 om 11 uur krijgt het kunstwerk 'Kasteel Parkwijk' van de kunstenaar Jasper Léonard een permanente plek en wordt het officieel ingehuldigd op het grasveld in de Bazelstraat (tegenover Delhaize).

Kruibeke profileert zich meer en meer als gemeente waar de bezoeker hedendaagse kunst kan spotten in de openbare ruimte. De gemeente lanceerde in 2016 een wedstrijd waarbij de bezoekers van de tentoonstelling Lieven en Lievina, met werk van jonge kunstenaars, twee kunstwerken konden selecteren als aanvulling op de gemeentelijke kunstcollectie. Twee werken werden overduidelijk winnaar. Op 10 maart 2018 om 11 uur wordt het eerste kunstwerk officieel ingehuldigd op zijn permanente plek op het grasveld in de Bazelstraat (tegenover supermarkt Delhaize).

De kunstenaar Jasper Léonard brengt met zijn kunstwerk Kasteel Parkwijk mensen in de war. Wat lijkt op een aangekondigde verbouwing, is werkelijk een samengestelde foto waarop het Kasteel Wissekerke is gerenoveerd met verschillende gevels van huizen uit de Parkwijk.

Vroeger kreeg enkel een select publiek toegang tot het kasteel, terwijl het nu een ontmoetingsplaats is geworden waar iedereen welkom is. De vorm van het beeld is ontwikkeld met architecturale elementen uit de 16e eeuw, waarvoor de vroegere eigenaar Lieven van Pottelsberghe in 1516 verantwoordelijk was. De villa’s van vandaag zijn de kastelen van vroeger…

De installatie van het kunstwerk verwijst naar de bekendmaking van renovatie en bouwplannen. Het doet ons nadenken over openbare ruimte en onroerend erfgoed.

 

Achtergrondinformatie kunstenaar

Jasper Léonard (°1985 in Borgerhout, woont en werkt in Antwerpen) raakte tijdens zijn studie reclamevormgeving aan het St. Lucas Antwerpen gefascineerd door fotografie, met name ‘gemanipuleerde’ fotografie. Terwijl veel fotografen hun werken manipuleren met computerprogramma’s, werkt Jasper vaak analoog: hij manipuleert zijn camera - de lens, de filmrol etc - maar zelden de foto zelf nadat die is genomen. Tijdens zijn studie bouwde Jasper al een aantal lenzen van fotocamera’s om, zodat hij vertekende beelden kon maken: beelden gefotografeerd uit hele vreemde hoeken en met wonderlijke perspectieven. Hij onderzoekt daarmee het verband tussen de realiteit en de fotografische expressie ervan. Vaak maakt hij hiervoor gebruik van antieke camera’s uit vervlogen tijden. De film in een dergelijke camera’s moet je nog zelf doorspoelen, voor je de volgende opname kunt maken. Maar je kan er ook voor kiezen om dit niet te doen, zo ontstaan er dubbelopnames. Tijdens een roadtrip door Amerika is Jasper gestart met het consistent maken van dubbelopnames. Dat was het begin van de serie Junctions, die hij nog steeds uitbreidt. Met die opnames gaat Jasper voorbij aan het moment van tijd en plaats, die normaal op een foto zijn vastgelegd. Door twee of zelfs meerdere momenten en plaatsen over elkaar heen te fotograferen, ontstaat er zowel een visueel ‘knooppunt’ als een verknoping van verschillende momenten en plaatsen. Inmiddels experimenteert Jasper steeds meer gecontroleerd met meervoudige belichtingen. Hij kantelt de camera en verdubbelt een beeld zodat er caleidoscopische beelden ontstaan. Vaak vormen landschappen zijn vertrekpunt, maar ook de stedelijke omgeving (hij was stadsfotograaf voor Antwerpen tussen 2012 en 2014). De foto’s die hij zo maakt, noemt hij Fractal horizons.

Hij publiceerde enkele tilt-shiftfotoboeken bij Lannoo, genaamd Belgium resized en Antwerp Resized.

Nieuwsoverzicht