naar top
Gemeente Kruibeke

Nieuwe werkwijze gft: wegen met slimme chip vanaf 1 mei 2019

21 januari ’19 (ma)
Op 1 mei 2019 wijzigt het betalingssysteem van de gft-ophaling (groente-, fruit-, en tuinafval). In plaats van nog met labels te werken, schakelt Ibogem over op het diftarsysteem.

Diftar staat voor ‘gedifferentieerd tarief’ of simpelweg betalen voor het afval dat je produceert. De eerlijkste manier om diftar toe te passen, is om het aangeboden afval te wegen. De registratie gebeurt via een intelligente chip.

Waarom verandert het systeem?

Omdat Ibogem vaststelt dat er nog te veel gft in het restafval terechtkomt. Dat is jammer. Het gft dat in het restafval zit, wordt verbrand en bijgevolg zijn we de energie en grondstoffen kwijt. Gft kan beter verwerkt worden tot compost, zodat de natuurlijke voedingsstoffen opnieuw in de bodem terechtkomen en de kringloop gesloten blijft.

Ook voor jou is het jammer, want je betaalt de prijs van restafval voor gft, terwijl gft goedkoper is.

Wat verandert er precies?

Tot hiertoe hing je een label aan je gft-container bij wijze van betaling. Na de omschakeling betaal je gft per gewicht, namelijk aan 0,05 euro per kilo. Dat is eerlijker, want je betaalt enkel voor de kilo’s die je effectief aanbiedt. De betaling gebeurt via een voorschot dat je betaalt op je diftarrekening.

Hoe betaal je?

Zodra diftar gft in gebruik wordt genomen (vanaf 1 mei 2019), hoef je geen Ibogem-labels meer te kopen. De betaling gebeurt via je persoonlijke diftarrekening. In de eerste betalingsuitnodiging vraagt Ibogem je, in opdracht van de gemeente, om een voorschot te storten op je diftarrekening. Het startbedrag zal voor iedereen € 15 bedragen. Elke lediging gft wordt volgens het aantal kilo (aan 0,05 euro/kg) in mindering gebracht. Als het saldo onder het drempelbedrag van € 5 komt, sturen we je een nieuwe betalingsuitnodiging. Om een lediging te kunnen garanderen, moet er minimum € 2 op je rekening staan.

Hoe gaat de omschakeling in zijn werk?

Alle containers zullen voorzien worden van een intelligente chip. Je ontvangt half januari een brief in je bus met de nodige instructies. Daarin staan de data van de chiprondes vermeld: Op 5 februari en 19 februari komt Ibogem langs om te chippen in onze gemeente. Zet op één van beide chipdata zeker je container buiten (vol of leeg) tot 16 u. Je ophaling is dan gratis. Samen met de ophalers zal een ploeg meelopen die de containers chipt.

Als je de container vergeet buiten te zetten, krijg je nog een kans de volgende ophaling, maar daarna moet je zelf naar Ibogem voor een chip. Containers zonder chip zullen vanaf 1 mei 2019 niet meer leeggemaakt worden (tot en met 30 april gebruik je gewoon labels).

Geef vervolgens ook je gegevens door aan Ibogem via de website van Ibogem of via het telefoonnummer 03 253 16 64. Doe dit bij voorkeur voor de 2e chipronde.

Hoe werkt die weging met chip?

De ophaalwagens van Ibogem zijn uitgerust met een weeginstallatie. Tijdens de opwaartse beweging van de container wordt deze automatisch gewogen. Na lediging volgt een tweede automatische weging. Het verschil tussen deze twee wegingen is het gewicht dat aangerekend wordt. De kilo’s aangeboden gft bepalen dus je rekening. Vergissingen zijn uitgesloten. Zo wordt afval dat in de container is blijven hangen, niet aangerekend.

Meer info?

Download hier de brief die huis-aan-huis werd bedeeld en de folder.

Raadpleeg hier enkele veelgestelde vragen.

Lees meer artikels over

Nieuwsoverzicht