naar top
Gemeente Kruibeke

Lokale horeca: hoe veilig takeaway organiseren?

23 februari ’21 (di)
Sinds Kruibeke op 31 januari massaal 'goesting' had in takeaway, vinden horeca-uitbaters en inwoners nog meer een veilige weg naar elkaar. Er wordt permanent toegezien op een correcte toepassing van de maatregelen, die hier in een handig overzicht werden gegoten.

Voor je eigen veiligheid en die van je klanten vragen we je om alle geldende maatregelen goed na te leven, in het bijzonder de volgende richtlijnen:

  • Verkoop alcohol en niet-alcoholische dranken door horecazaken
    • Alcoholische dranken kunnen in horecazaken enkel als takeaway aangeboden en/of geleverd worden in combinatie met een volwaardige afhaalmaaltijd in gesloten verpakking. Hieronder verstaan we een volledige maaltijd en altijd verpakt voor niet-onmiddellijk consumptie.
    • Bij alle andere snacks, hapjes, pannenkoeken, warme wafels,... mag je geen alcoholische dranken verkopen.  
    • Alcoholische dranken mogen dus niet apart als takeaway verkocht worden, ook niet in gesloten verpakking. Dit geldt ook voor warme wijnen, Irish coffee en miniatuur flesjes sterke drank. Niet-alcoholische dranken zoals koffie, chocomelk,... kan wel.
    • Er is een verbod op de verkoop van alcohol na 20 uur tot 5 uur 's morgens in alle inrichtingen (met inbegrip van automaten).
  • Organisatie van jouw afhaalpunt
    • Draag een mondmasker en zorg voor een goede handhygiëne.
    • Laat betalingen zoveel mogelijk elektronisch of contactloos verlopen.
    • Als je takeaway organiseert, ben je verantwoordelijk voor het gedrag van de klanten voor je zaak. Samenscholingen moeten vermeden worden. Vraag aan je klanten om hun bestelling op te halen en door te wandelen. Blijven staan voor je zaak is niet toegestaan. 
    • Takeaway kan enkel via raamverkoop. Afhaling van maaltijden of pakketten na bestelling kunnen in de uitbating (max. 1 klant per 10 m² toegankelijke vloeroppervlakte). Er mogen geen terrasverwarmingen, tafels, geluidsinstallaties, ... op het terras gezet worden. Bovendien mogen er binnen of op het terras geen stoelen of (sta)tafels geplaatst worden voor de wachtenden.
    • Materiaal dat klanten terug moet inleveren (glazen/bestek/servies...) is niet toegelaten. Zorg dus indien nodig voor wegwerpmateriaal.
    • De takeaway wordt georganiseerd op het adres van de horecazaak. Uitbaters met een vergunning voor ambulante handel kunnen de takeaway op hun vaste standplaats organiseren.
    • Een veilige organisatie betekent ook aandacht hebben voor brandveiligheid (vb. bij het plaatsen van een tijdelijke opstelling van een kookvuur)
    • Afficheer de veiligheidsmaatregelen aan je zaak: zie downloadbaar affiche onderaan.

Er worden permanent toegezien op een correcte toepassing van de maatregelen. Wie zich niet aan de richtlijnen houdt, zal bij de eerste inbreuk worden beboet en riskeert een sluiting van de horecazaak. 

Meer info

Een meer gedetailleerd overzicht van alle richtlijnen vind je op www.info-coronavirus.be. Heb je concrete vragen over lokale regelgeving? Dan kan je als horeca-uitbater contact opnemen met daniel.lytens@kruibeke.be

Lees meer artikels over

Nieuwsoverzicht