Procedure
1. Voorontwerp omgevingsvergunning bespreken
Welke documenten zijn er nodig voor een zinvolle voorbespreking?
- Een schetsmatig uitgewerkt voorstel met een duidelijke weergave van de bestaande en de nieuwe toestand. Duid hierop de belangrijkste afmetingen aan, net als andere relevante gegevens (bouwdiepte, -breedte en –hoogte, afstand perceelsgrenzen, eventuele geplande wijzigingen ter hoogte van de perceelsgrenzen …).
- Foto’s van de straat- en tuinzijde.
Mocht je voorstel om bepaalde redenen toch afwijken van de geldende voorschriften, geef dit duidelijk aan.
Enkel indien de voormelde informatie tijdig is bezorgd, kan de voorbespreking zinvol plaatsvinden.
Hoe verloopt de voorbespreking en wat kan je verwachten?
De voorbespreking is richtinggevend en heeft als doel te kunnen inschatten of het ontwerp kans maakt op een omgevingsvergunning. De omgevingsambtenaar zal de bouwvoorschriften en de stedenbouwkundige randvoorwaarden verder toelichten. Hiervoor baseert hij of zij zich op de gegevens die je als bouwheer, architect of promotor hebt meegebracht.
Het is niet mogelijk de plannen tot in detail te bespreken of na te meten. Hou er dus rekening mee dat je nog geen definitief standpunt krijgt. Het is ook mogelijk dat je nog doorverwezen wordt naar andere diensten zoals de brandweer, het Agentschap Wegen en Verkeer, het Agentschap Onroerend Erfgoed.
Ook tijdens je latere aanvraag naar een omgevingsvergunning worden nog bijkomende elementen bevraagd die op het moment van een eerste voorbespreking niet gekend zijn, zoals eventuele bezwaren in een openbaar onderzoek of de bevraging van eigenaars van scheidingsmuren.
Het inplannen van een voorbespreking is zeer waardevol in je bouwtraject.
2. Hoe een omgevingsvergunning aanvragen
Hoe dien ik een aanvraag in?
Als stedenbouwkundige handelingen en exploitatie van een inrichting onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn, dien je één gemengde aanvraag in.
Alle Vlaamse en provinciale projecten moeten digitaal ingediend worden, evenals volgende projecten:
- projecten met verplichte medewerking van een architect
- ingedeelde inrichtingen of activiteiten van klasse 2
- verkavelingen
- bijstellingen van verkavelingen met wijziging van kavelgrenzen
Deze dossiers worden ingediend in het omgevingsloket. Voor eenvoudige dossiers (zonder medewerking van architect) is een snelinvoertoepassing beschikbaar.
5 stappen om je te helpen in het Omgevingsloket
Stap 1: Start je aanvraag
Het omgevingsloket werkt met een login op basis van uw identiteitskaart. Om een aanvraag in te dienen, moet u dus beschikken over een e-ID-kaartlezer en pincode of over een token. Extra software is niet vereist.
Start je dossieraanvraag hier.
Stap 2: Neem het normenboek bij de hand, zodat u niets vergeet (zie onderaan deze pagina)
Stap 3: Laad al je plannen, tekeningen, foto's en documenten op
Tip: Volg hierbij zeker de richtlijnen van het normenboek (stap 2). Wanneer het normenboek niet wordt gevolgd, kan uw dossier onvolledig worden geacht. Het normenboek geeft op de laatste pagina aan welke dossierstukken verplicht zijn en aan welke vormelijke en technische vereisten ze moeten voldoen.
Stap 4: Raadpleeg de lijst tot welke bevoegde overheid je dossier behoort
Bij het indienen van uw dossier in het Omgevingsloket zal u de vraag krijgen tot welke bevoegde overheid uw project behoort: Vlaamse overheid en Provinciale overheid. Als het niet voorkomt op één van de vorige lijsten, dan is het de bevoegdheid van de gemeente.
Stap 5: De knop om je dossier in te dienen, verschijnt wanneer je je digitale handtekening heeft toegevoegd
Tips
- Houd je e-ID lezer, uw identiteitskaart en je pincode bij de hand.
- Aanstiplijst hemelwater: enkel onder bepaalde voorwaarden voeg je een hemelwaterformulier toe aan je digitaal bouwdossier. Het is evenwel raadzaam dat je steeds dit formulier toevoegt, van zodra er in de bouwaanvraag verhardingen en/of daken worden voorzien.
Eerste hulplijn
- Stappenplan - omgevingsloket snelinvoer
- Voor bepaalde werken kan je bij de gemeente een specifiek stappenplan opvragen via stedenbouw@kruibeke.be
- De Vlaamse overheid biedt ondersteuning bij het indienen van de digitale bouwaanvraag: 015 45 45 91 of helpdesk.omgevingsvergunning@dxc.com
- Algemeen helpdesknummer van de Vlaamse Overheid: 1700
Voorafgaandelijke inlichtingen kan je bekomen via e-mail op stedenbouw@kruibeke.be of telefonisch via 03 740 36 96.
Hulp bij het indienen van je aanvraag
Lukt het je niet om zelf je aanvraagdossier in het omgevingsloket in te dienen? Je kan bij de Dienst Omgeving een afspraak maken om dit samen te doen:
- je bereidt al de noodzakelijke digitale dossierstukken voor en neemt deze mee op een usb-stick
- je maakt een afspraak
- je brengt je paspoort alsook je pincode mee
Kostprijs
3. Opvolgen van je aanvraag
Je kan steeds terecht op het omgevingsloket om de stand van zaken van je dossier te raadplegen. Alle communicatie tussen jou en de overheid verloopt digitaal.
Hoe weet ik of mijn dossier al dan niet ontvankelijk en volledig is?
Procedures met behandelingstermijn
- Vereenvoudigde procedure
Welke aanvragen via de vereenvoudigde procedure kunnen, is geregeld in hoofdstuk 3, artikels 11 en 13 van het uitvoeringsbesluit omgevingsvergunning.
- Gewone procedure
- bij een tweede openbaar onderzoek
- bij toepassing van de administratieve lus
- als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarover de gemeenteraad bevoegd is
Wanneer wordt er een beslissing over mijn dossier genomen?
- Binnen 60 dagen vanaf de dag na de ontvankelijk- en volledigheidsverklaring.
- Binnen 105 dagen met openbaar onderzoek vanaf de dag na de ontvankelijk- en volledigheidsverklaring.
Hoe wordt de beslissing van mijn dossier kenbaar gemaakt?
De beslissing over je aanvraag wordt kenbaar gemaakt in het omgevingsloket. De bekendmakingsaffiche ontvang je analoog. Die affiche moet u binnen de 10 dagen na de kennisgeving bevestigen of plaatsen ter hoogte van de rooilijn (zichtbaar en leesbaar voor geïnteresseerden). Als bewijs moet je een foto van de uitgehangen affiche digitaal inladen via je dossier in het omgevingsloket. Je doet dit binnen de 10 dagen na de kennisgeving van de beslissing.
Wanneer mag ik mijn werken aanvangen?
Bijlagen
- Tarieven_aanvragen stedenbouwkundige inlichtingen 216,1 Kb pdf