Overlijdensakte

Inhoud

Een akte van overlijden bewijst het feit van het overlijden en stelt de identiteit van de overledene vast. Deze akte is nodig vooraleer de ambtenaar van de burgerlijke stand de toestemming tot vervoer en begraving of crematie van de overledene kan geven.

Onder bepaalde voorwaarden kan je een uittreksel van de overlijdensakte aanvragen.

Voorwaarden

Wie kan een uittreksel aanvragen?

Voor een uittreksel van overlijden wordt het recht op beperkt tot:

  • de overlevende echtgeno(o)te of wettelijk samenwonende
  • de wettelijke vertegenwoordiger (bv. ouder, voogd, bewindvoerder)
  • bloedverwanten in opgaande of neerdalende lijn (geen aanverwanten en zijtakken)
  • de erfgenamen
  • bijzondere gemachtigden zoals een notaris of advocaat.

Als de akte meer dan 50 jaar oud is, heeft iedereen recht op een uittreksel.

Procedure

Je kan een uittreksel van de overlijdensakte aanvragen bij het gemeentebestuur.

1. Met elektronische identiteitskaart / ITSME

Je kan via de knop hieronder het document online aanvragen. 
Online aanvragen

Je ontvangt het uittreksel per e-mail.

2. Zonder elektronische identiteitskaart / ITSME

Neem contact op met de dienst. (telefonisch op per e-mail)

Je ontvangt het uittreksel zo snel mogelijk per post op het adres waar je bent ingeschreven.

Het is belangrijk dat je ook de reden vermeldt waarom je het document aanvraagt.

Wat meebrengen

Als je het document zelf ophaalt:

  • je eigen identiteitskaart of verblijfsvergunning.

Als je het document voor iemand anders aanvraagt:

  • een volmacht van de betrokkene en een kopie van zijn of haar identiteitskaart
  • je eigen identiteitskaart.

Bedrag

Gratis.